Wszystko co musisz wiedzieć o próchnicy

Próchnica zębów jest problemem, z którym zmaga się większość osób – dotyka ona zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jest ona powodowana przez bakterie, a jej rozwojowi sprzyja

wiele czynników. Walka z próchnicą nie zawsze jest prosta, a jeśli nie zachowuje się odpowiedniej higieny jamy ustnej, to prawdopodobnie będzie potrzebne kompleksowe leczenie, którego dobór zależy od momentu, w którym próchnica została zdiagnozowana. Sprawdź, jak powstaje i jak leczona jest próchnica.

Przyczyny powstawania próchnicy

Jak mówi nam lekarz stomatolog z gabinetu dentystycznego Agdent Gabinet Stomatologiczny z Piotrkowa Trybunalskiego, aby doszło do rozwoju próchnicy konieczne jest wystąpienie czterech czynników, są to:

• Bakterie – próchnica jest powodowana przez bakterie L. acidophilus oraz przez paciorkowce takie jak S. mutans, S. salivarius, S. mitis, E. Faecalis i S. sanguinis. Co sprawia, że te bakterie tworzą próchnicę? Są one do zainicjowania procesu powstawania próchnicy, ponieważ metabolizują cukry i podczas tego procesu tworzą kwasy. W czasie metabolizmu cukrów powstaje zazwyczaj kwas mlekowy. Kwaśne pH sprzyja pojawianiu się demineralizacji na szkliwie zębów, a następnie powstawaniu ubytków.

• Cukry – cukier jest konieczny do procesów metabolicznych bakterii. Jeśli  w diecie nie byłoby cukrów, to nie powstałaby próchnica, jednak jest to niemożliwe, ponieważ cukry znajdują się naturalnie w wielu produktach. Największym problemem są jednak rafinowane cukry, które dodawane są do słodkości i słonych przekąsek.

• Podatność zębów – ta cecha jest mocno osobnicza, niektórzy znacznie częściej muszą odwiedzać gabinet stomatologiczny od innych, mimo że utrzymują wysoką higienę jamy ustnej. Podatność zębów kształtuje się już w życiu płodowym – jeśli płód nie ma dostarczanej wystarczającej ilości fluoru oraz wapnia, to prawdopodobnie w przyszłości jego zęby będą bardziej podatne na tworzenie się ubytków próchniczych.

Jak leczy się próchnicę?

Raz uszkodzone szkliwo zębów nie zregeneruje się, potrzebny jest lekarz stomatolog, który naprawi ubytek. Podczas leczenia próchnicy ważne jest dokładne oczyszczenie ubytku, robi się to przy pomocy odpowiednich wierteł i szlifierek. Następnie, na tej samej wizycie, ubytek jest uzupełniany. Do uzupełnienia stosuje się amalgamat srebra, szkło-jonomery i różne kompozyty światłoutwardzalne. Kiedy próchnica jest bardzo głęboka i dojdzie do miękkich tkanek zęba, konieczne jest przeprowadzenie leczenia kanałowego.

• Czas – próchnica nie powstaje z dnia na dzień, tworzy się przez długi czas. Nawet jeśli ktoś jest podatny na próchnicę i zje dużo słodkości, to nie oznacza, że dziury w zębach pojawią się od razu. Dlatego tak ważne jest regularne oczyszczanie zębów, dzięki czemu próchnica nie będzie się rozwijać!